ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ ?

Важливі поради для вас, батьки!

Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування.

Сучасні діти  більшу частину свого вільного часу, зокрема через глобальний вплив COVID-19, проводять в мережі Інтернет, де завдяки вільному доступу ознайомлюються з інформацією,  яка може бути для них не лише корисною, а й шкідливою, також спілкуються не лише з друзями  з реального життя, а й заводять нові знайомства з людьми, які можуть бути небезпечними. Інтернет може містити інформацію агресивного чи соціально небезпечного змісту. На сьогоднішній день відомо, що кожна третя дитина в Україні готова зустрітися з онлайн-знайомими,  двоє із трьох дітей бачили контент, який їх дуже налякав або засмутив. Задля захисту дітей від віртуальної небезпеки,  пов’язаних із використанням Інтернету, батькам важливо звернути свою увагу на ті ризики, які можуть виникнути, як під час  проведення вільного часу он-лайн, так  і під час виконання навчальних завдань.

      Чим же так приваблює Інтернет дітей і підлітків?

  • Різноманітне спілкування.
  • Утамування інформаційного голоду.
  • Пошук нових форм самовираження.
  • Анонімність і віртуальна свобода (моделювання множинності«Я»).
  • Відчуття спільності та приналежності до групи.

Проте, безконтрольне та безвідповідальне проведення часу в мережі Інтернет містить небезпеку для здоров’я, розвитку та благополуччя ваших дітей: сексуальну експлуатацію, розбещення, онлайн-вербування дітей для вчинення злочинів, участь у екстриміських політичних чи релігійних рухах, торгівлю дітьми.

Досить частим явищем у мережі Інтернет є популяризація насильства над дітьми, приниження гідності, нецензурна лайка, демонстративне нанесення тілесних ушкоджень, зокрема, самогубство або заклики до такої поведінки, яка неприйнятна у суспільстві. В силу своєї емоційної незрілості, дитячої цікавості, потреби у відчутті яскравих емоцій діти досить часто не розуміють негативних наслідків віртуального спілкування, які можуть їх очікувати в реальному та житті.

       Так, одним із найнебезпечніших розваг серед підлітків стали Інтернет-челенджі та «групи смерті», такі як:

  • «вогняний челендж» (Fire challenge);
  • «падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);
  • «проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);
  • «отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);
  • «суїцидальний челендж Момо»;
  • «удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out challenge);
  • «контрольована задуха» (Вlackout challenge);
  • «вибух розетки» (Outlet Challenge);
  • «вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);
  •  «я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.

Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку. Служби технічного обслуговування та контролю популярних соціальних мереж не завжди вчасно виявляють та блокують контент, що закликає до небезпечних дій.

Варто звернути увагу на те, що у підлітковому віці діти в силу своєї несформованої психіки та емоційної нестабільності часто потрапляють у небезпечні віртуальні «приманки».

Задля безпечної поведінки дитини в цифровому середовищі батькам важливо зосередити увагу на такі поради:

  • говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
  • будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання мережі-Інтернет. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;
  • разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та попередити певні ризики, які можуть виникнути при спілкуванні в мережі-інтернет;
  • підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом в Інтернеті;
  • заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
  • встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі онлайн та офлайн;
  • контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими  користується дитина, та їх відповідність віку дитини;
  • вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;
  • перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;
  • бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту. Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, потрібно дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.

У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства чи експлуатації, вербування чи маніпуляцій в цифровому просторі, варто одразу звернутись до Національної поліції України та надіслати повідомлення про правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України.

Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за номерами телефонів:

1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитини (Пн – Пт з 12:00 до 16:00): 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних); 16 111 (безкоштовно з мобільних).

2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.

3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за допомогою.

Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із операційною системою Windows 10 можна за такою послідовністю дій:

1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;

2) у категорії «Сім’я та інші користувачі» натисніть «Додати члена сім’ї»;

3) операційна система на вибір запропонує створити профіль для дитини або дорослого;

4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.

Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський контроль» для локального облікового запису. Створіть новий профіль для кожного користувача, якого належить контролювати. Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною системою Android можна за такою послідовністю дій:

1) відкрийте програму «Play Маркет»;

2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть «Установки» – «Батьківський контроль».

3) увімкніть означену функцію.

4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановивши PIN-код.

5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги.         Забороніть завантаження і покупку контенту для дорослих».

Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову виконавши наведені вище інструкції. Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad», «iPod touch» можна за такою послідовністю дій:

1) перейдіть в меню «Налаштування» – «Основні» – «Обмеження».

2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити обмеження».

3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний для зміни налаштувань або відключення обмежень.

Крім того, на сайтах підтримки від виробників можна отримати додаткову інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції «батьківського контролю».

Шановні батьки! Ваша увага до інтернет-безпеки дітей є дуже важливою, адже діти не можуть реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації, що містить інтернет-простір. Тому,  намагайтеся підвищувати власну комп’ютерну та інтернет – обізнаність. Станьте для своєї дитини другом і порадником, це забезпечить довіру і не нав’язливий контроль з вашого боку.

Пам’ятайте, що ставлення дитини до комп’ютера та Інтернету формують дорослі на власному прикладі. Додаткову інформацію про безпеку дітей в Інтернеті можна знайти за посиланням:  https://mon.gov.ua/ua/osvita/, http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=87, http://nvkl.school.org.ua/.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *